Etiopien November 2015

Etiopien november 2015

Då var det dax att besöka Etiopien igen och målet är också denna gång staden Bishofto eller Debra Zeit som den har hetat.
Vi är 5 st, Björn och Pia Virving, Annika Smith och Bert Ejner.
Flyget från Arlanda gick med Etiopians nya Boing Dreamliner. Första sträckan till Rom var det gått om lediga säten, men sedan vart det fullt och man satt trångt. Vi kom fram på morgonen lite försende. Gelebo kunde inte hämta oss denna gång så han hade ordnat med en kompis, Tamrat, som körde oss till Bishofto. Han var bra engelska så det var inga problem.
Vi var vid hotellet vid 11- tiden så vi fick inte rummen direkt. Gamla rektorn Tiruneh kom efter en stund. Rummen var som vanligt med dåligr VVS. Jag valde iallafall samma rum som förra året då det förrutom varmvatten och läckande handfat är ljust och trevligt. Dörrhantaget som släppt förra året var också löst, fast de verkar försökt fixa det med andra skruvar.
Vid 5-tiden kom Tiruneh och det var dax att gå till fotbollsplanen där det spelade för oss. Seden delade Pia ut fotbollströjor och skor som Viggbyholms IK har skänkt. Kaffeceremoni som brukligt och jag fick börja skära upp det stora runda matbrödet som ingår i ceremonin.

Dag 2
Frukost vid 9. Vi gick sedan in mot centrum och jag tog några nya kort hos en Fuji fotoexpress. 4 kort som minst fyra person var inblandade i, en tog bilder, någon skrev ut ur datan, en tog betalt och slutligen en som klippte ut korten. Totalt 20 birr= 8 kronor!!
Jag fick vänta en kvart emedan övriga beställt in kaffe på andra sidan gatan. C:a 35 birr för 5 personer. Efter det gick vi till telefon bolaget och jag beställde ett nytt Simkort. Först gick det inte för att jag hade bara en kopia av passet. Då hängde jag på Björn och Bert som laddade in på deras Simkort sedan förra året. Det gick bättre för nu frågade kvinnan efter ID och inte pass. Det blev ändå 1 timmas väntat på Bert som hade fel på betalkortet för inladdning i telefonen. Tillbaka till hotellet för lunch. Mot kvällningen gick vi till en   
sponsorelev Jonas som bodde i ett litet hus med 2 bröder och en kompis. Vi delade ut lite tröjor och skor till Jonas och lillebror som också är en sponsorelev. Kvällen avslutades med en middag på hotellet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0