Etiopienresan 2009 vecka 2

30 Nov: Dags för andra delen av resan. Håkan Pohlstrand mötte upp vid skolan med sin medhjälpare Mr Brook samt en tredje chaufför. Vi åkte i 3 jeepar och skulle växla mellan bilarna efter 2 – 3 dagar. Fördelen med Håkan var den att han är mycket kunnig och kan lätt kommunicera med oss till skillnad mot vår första chaufför som enbart körde jeepen. Det första som han gjorde var att glömma bort att stanna på huvudgatan för att köpa ett minne till min kamera, men efter en stund kom han på det  och vände tillbaka. Efter 11 mil och mer än 2 timmars färd så stannade vi och åt i staden Zway vid Zwaysjön. Det blev en god spagetti och öl för mig. Framme vid det otroligt fina Sabano Beach resort fick vi våra stugor. Jag delade stuga med Bert. Efter att vi lämnat vårt bagage kunde  vi gå ner till Lake Tana och bada och vila. Lake Tana är mycket långgrunt just här och den höga sodahalten gör vattnet brunt. Vi slappade sedan lite på rummet fram till middagen vid sjutiden.

Några kameler efter vägen

På väg mot Lake Langano

och kor vid vägen

Framme vid Sabana Beach Resort

Bert och jag  torkar efter ett dopp i Langano

och fler av oss som njuter.

Grotta i berget på väg upp från badstranden

En kaktus med frukter

Utsikt från Sabana

1 Dec: Tidig avfärd 06.30 utan frukost till Abiatasjön, där det fanns tusentals flamingofåglar, både vita och rosa. Som mest finns det 40 000 fåglar i Abiatasjön. Vi såg också några antiloper och besökte de varma källorna vid Shellasjön.  Sedan åkte vi tillbaka till Sabana för sen frukost och utcheckning. Färden gick till nästa lodge, Bekele Molla längre ned i Lake Tana. Vi slappade lite och badade i sjön som var djupare här. Här började det komma fram minnen från min barndom. Vid den  udde vi såg på väster sida brukade de svenska familjerna campa i mitten av 1950 talet. När jag var här med mina föräldrar höll på att drunkna då det plötsligt blev djupt, men Ola Smith som var med fick tag i mitt hår och sedan kom Maja Smith eller om det var mamma och fick upp mig för vattentömning och vila vid en VW-buss.

På väg ned mot Abiatasjön

En pojke som sprang bredvid jeepen

Spanar in flamingofåglarna ( för långt ifrån för att ta bild på dem)

Varma källorna vid Shellasjön

Några pojkar som ville ha pennor eller pengar av oss

och även några flickor dök upp

Avfärd vid ettiden till Sinkili reservatet där vi skulle se på koantiloper
som bara finns i Etiopien. Lunch åt vi i staden Shashenene som låg längs vägen. Väl framme i reservatet såg vi bara enstaka koantiloper innan vi till slut såg en stor flock. Vi bjöds på ananasskivor innan vi åkte därifrån. På tillbakavägen tog vår chaufför en sväng utanför spåret och körde rakt ned i en djup grop som troligen vart grävd av vildsvin. Det blev tvärstopp och kunde gått illa. Vi lyckades knuffa upp bilen och fortsatte sedan i  över 2 timmar innan vi var tillbaka vid Lodge Bekele Molla. Under tillbaka färden råkade vi ut för ett riktigt regnoväder.  Lyckligtvis kom alla 3 jeeparna tillbaka utan större missöden. Det var läskigt med alla åsnekärror i mörkret. Dom hade inga reflexer eller lyktor och var svåra att se. En ny marknad att sälja till eller?

Restaurangen vid Sabana

Utanför den tjusiga receptionen

Bert och jag utanför vår stuga i Bekele Molla

En öl med Pia, Anna Lena och Bert före avfärd till reservatet med koantiloper

och några färgglada fåglar hoppade omkring och tiggde mat

Lite rörigt på vägen

Detta var en vanlig syn på vägarna fullastade åsnekärror utan reflexer när
det var mörkt.

Birgitta spanar in koantiloper

En god middag avslutade kvällen med fullmåne

2 Dec: Tidig avfärd igen,  06.00 för 1,5 timmes resa till Hawasa vid Awasasjön där det skulle vara en fiskemarknad. Den var försenad efter det kraftiga regnvädret kvällen innan, så vi åkte till ett hotell och åt frukost. Efter någon timma var vi tillbaka i hamnen och nu var båtarna på väg in. Det var gott om stora Marabustorkar i staden. Vid hamnen fanns ett gäng storkar som väntade på en eventuell festmåltid. Kul att se dem både I trädtoppar och vid strandkanten. Vi gick runt bland båtarna och sedan gick vi in i ett hus där det var full aktivitet med att rensa fisken. Efter det åkte vi till en servering en bit bort men fortfarande vid Awasasjön. På andra sidan låg ett stort palats som enligt uppgift tillhörde Haile Gebrselassie, Etiopisk framgångsrik maratonlöpare. När vi drack kaffe kom det fram 6–7 st Goresiaapor med långa, stora svarta och vita svansar ur träden. Efter kaffet bar det av till Wondo Gennef som var en liten park med varma källor och en restaurang. Brooks och den andra chauffören passade på att bada medan jag själv lade mig på gräset och slumrade till. Min mage krånglade och jag hade sovit dåligt natten innan.

Marabustorkar i träden

och i vattenbrynet i väntan på fiskrester

Här var det fiskrensning

Det samlades många omkring oss och jag köpte 10 godisklubbor till småflickorna
men det vart kaos och de slet dem ifrån min hand

Nu var det fikapaus och sola lite vid en en servering på andra sidan av staden

Fin utsikt över Awasasjön

Varma källorna vid Wondo Gennef

Vackert med blommor vid gångarna

Brooks tvättar sig före badet

Talar för sig själv

0ch lite liljor

Sedan var det dags att ta sig till kvällens lodge som låg längst ned vid Lake Langano. Sista biten av vägen dit bestod av en mil grusväg som sedan övergick i ytterligare en mils väldigt dålig väg. Bishangari som betyder rent vatten var en ekologisk anläggning som drevs av solceller som gav 12 volt. Det var ingen idé att försöka ladda kamerabatterier eller mobil denna kväll alltså. Bert och jag bodde i hus Rophii som betyder flodhäst. På väg mot stugan passerade vi restaurangen. På gräsmattan utanför satt det babianer. Det var också rikligt med fåglar runt lodgen. Håkan tog oss på en rundtur där vi fick se spår efter flodhästar och ute på udden såg vi också flodhästar i sjön. Middag åt vi i restaurangen och sedan avslutades kvällen i baren som var byggd i ett jättestort Sykomorträd med övervåning.

Håkan ger oss instruktioner

Baren som var byggd i ett stort Sykomorträd

Solcell vid vårt  hus som var fullt med stora spindlar

3 Dec: Vi intog frukost 8,00 och sedan kom personal med häst och vagn s.k. Gerrit för att hämta vårt bagage. Vi hade många timmar i jeeparna framför oss vilket jag inte såg fram emot med tanke på min oroliga mage. I dag hamnade vi i Håkans jeep. Vi gjorde ett stopp för förfriskning med kaffe eller Coca Cola. En stund senare stannade Håkan vid vägkanten för att köpa jordgubbar till kvällen. Efter det vägrade bilen att starta men Håkan var smart och körde på startmotorn till en slänt vid vägen och gjorde en rullstart. Matstopp gjorde vi i Nazareth eller Adamo som det hette förut. Efter någon timmas körning stannade vi vid vägkanten där det fanns vulkanrester och ett pimpstensberg. Vi var framme vid tältcampen i Awash vid fyratiden där vi möttes av Håkans personal samt markattor i träden.  Jag fick en avokado som jag matade en som var extra nyfiken med. Vid flodbädden låg också en stor krokodil som de kallar för Getacho och som brukar visa sig när det är camp där. Middag serverades i tältet och kvällen avslutades med whisky vid elden.

På väg till Awash med Zukkola berget i bakgrunden

Nyfikna vid vägkanten när Håkan stannat för att köpa jordgubbar

Stannat i Nazart för lunch, Vacker trädgård

Även fint där vi satt och åt mat

Maten satt fint med avslutande Dorowott till de flesta

En stor sköldpadda var det också i trädgården

Stopp vid ett lavafält där det börjat växa grönt. Den svarta lavan är hård som metall

Maria rastar och begrundar utsikten

Birgitta plockar pimpsten från pimpstensberget

Brooks justerar luftspjället så att den startar lättare

Här ligger Getacho och latar sig

Får man inte vara ifred då tar jag ett dopp istället

Campen med Awashfloden

en markatta i trädet

4 Dec: Två nattliga toabesök i hörnet av campen gick bra trots att det var väldigt mörkt. Vi fick frukost vid sjutiden och klockan åtta gjorde vi en rundtur i Nationalparken och spanade in en hel del djur. Vi såg Dick Dick, Onyx som är stora antiloper, gaseller, schakaler, storkar, babianer, vildsvin och pärlhöns. Vi såg också en sekreterarfågel som är en stor rovfågel som föredrar att stylta fram istället för att flyga. Turen avslutades vid Awashfallen som ligger några hundra meter ifrån campen. Efter lunch och några timmars vila åkte vi ett varv till i nationalparken, nu med några av oss placerade på bilens tak. Från Håkans bil var det Ann, Maggie och jag själv som klev upp och fick nu ännu bättre utsikt. Efter det åkte vi till bergstupet mot Awashfloden och såg på utsikten. Där fick vi lite förfriskningar. Juice, eller te och kex. På tillbakavägen såg vi en vacker solnedgång . Kvällen avslutas med middag i tältet och en drink vid brasan.

Awash fallen

Trästocken ser ut som en flodhäst där den ligger

Här delar sig fallet

Och från annan vinkel

Lite kex te eller kaffe vid bergskanten till Awashfloden

5 Dec: Återigen tidig väckning, nu 06,00 för att 06.30 ge oss iväg till Awash varma källor 5 mil bort i andra delen av en stora Nationalparken. Det tog nästan 2 timmar dit och på vägen stannade Håkan då han hade upptäckt färsk avföring ifrån ett lejonpar. De varma källorna var verkligen varma och nu kom mina, inför den här resan inköpte badskor, kom nu till användning. De behövdes verkligen då det var stenigt och dyigt vid strandkanten. Vattnet blev lite sodaaktigt och halt som såpa så vigselringen gled nästan av fingret. Dessutom när jag gick upp och filmade så slant fötterna ur skorna och jag slog i backen med min nya Canon kamera, som fick en smäll men klarade sig efter en omstart. Tillbaka för lunch och vila innan vi åkte ut på game drive, nu med 2 bilar och personer utplacerade på taken hela tiden. Vi såg mest onyx och vildsvin.

Två vakter med till varma Awash källor

Inte bästa vägen till källorna

Awash varma källor

6 Dec: Tidig väckning 06.00, de började bli en vana, men det var viktigt att ta få ut mycket av de sista dagarna i campen. Vi skulle idag till en savann några mil efter Awash. Det första vi såg när vi lämnade parken var en flock med onyx varav en av dem korsade den stora vägen i lugnt tempo bakom oss. Vi passerade Awash och den viktiga Awashbron som militären bevakar. Det var absolut förbjudet att ta bilder och helst ingen synlig kamera i jeeparna. Till saken hör också att järnvägsbron bredvid bilbron inte har någon trafik eftersom tågen är trasiga i Etiopien. När vi kom ut på den torra savannen såg vi några zebror, strutsar, vildsvin, schakal och flera onyxer med deras raka horn. Sedan åkte vi till en lodge som låg på en höjd men inte var öppnad ännu. Det var en kompis till Håkan som ägde den och vi fick äta medhavd lunch där. En Afar gick omkring oss med ett gevär. Afarerna som bor i detta område har inte det bästa förhållandet till sina grannar Isa och Karajerna vid Awashfloden. Afarerna är mest muslimer och Karajerna mest kristna. Det är inte ovanligt med bråk om boskap och andra beskyllningar som leder att de skjuter på varandra. Utsikten var vacker och på gårdsplanen växte röd nerium. Vi åkte ytterligare en tur ut på savannen för att sedan hamna på en plan med ett bomullsberg. Vi blev omringade av Afarer och Brooks fick prata med dem. Han ogillade deras bestämmande attityd. Jag filmade dem lite men det var en olustig känsla då några av dem hade gevär. Men det gick bra till slut. Efter vägen tillbaka till campen stannade Brooks och bröt av några kvistar från det speciella ”tandborstträdet”.  Hab gjorde i ordning var sin kvist till oss och det var bara att börja tugga fram borsten i ena änden. Vi var tillbaka vid campen vid 2-tiden. Vi skippade ytterligare turer för att i stället bara ta det lugnt resten av dagen. Sedan var det dags för avslutningsmiddag och sedvanlig dryck vid brasan. En av vakterna underhöll oss med lite ljud hur bland annat lejon låter.

Ett piggsvinsbo ute på savannen

Maggie tar en bild medan Bert ser på

En nyfiken Afar med gevär

Dukar på bordet innan vi får vår mat

Hm sköldpaddsskal som förvaringslådor eller?

Vacker blommande träd

Och fin utsikt

Återigen startproblem för jeep nr 3

7 Dec: Vaknade av att jag behövde gå på toaletten och hörde samtidigt samma lejonljudet som vakten gjorde kvällen innan. Men vi kände oss ändå trygga i campen då lejonen säkert var en bit bort ifrån oss.

En markatta undrar vad vi gör

Vi bröt upp från campen och klockan 09.00 var det dags för avfärd . Efter 1 ½ timma styrde Håkanav vägen upp för en brant slänt och vidare upp för berget till en stor vulkankraterkant. Det var jätteskumpigt i jeepen men det var det värt då utsikten från kraterkanten var fantastisk. Eftersom det gick snabbare tillbaka än beräknat gjorde vi ett stopp igen vid Lake Hora Bishofto och fick äta medhavd lunch i restaurangen vid gamla hotellet. Dryck och kaffe köptes så de fick lite intäkter ifrån oss.

På tillbakavägen mot Addis styrde Håkan av mot en stor vulkankrater
Brooks inspekterar

Och en bild av kratern

Håkan förklarar lite om vulkanen för Anna Lena

En by som vi passerade

En bygge i Nazareth

En kraftig krock mellan en buss

och en personbil på andra sidan vägen!

Vi såg flera tappade containers efter vägen

Det var gott om raksträckor i Etiopien som underlättade för omkörningar

Här var det däremot en misslyckat körning rakt in i en mur

Nu närmar vi oss Bishofto igen med det fina läget med berg omkring

Vi stannade någon timma extra och bytte sedan till finare kläder då vi skulle hem till en överste som håller på att sammanställa en rapport om gamla Air Force. Han var i Sverige för några veckor sedan och hade träffat Björn och Pia där. Han bodde i ett fantastiskt fint i Habs hus i Addis. Tre andra från Air Force var också där varav två var generaler. Den äldsta av dem kände igen min pappa, Noa, då han hade börjat på Air Force 1950. Jag visade också kort på de två som varit på Sverigebesök med oss i Linköping 1955. Den ena Adamo, hade avlidit och den andra, Mercuri bodde nu i Storbritannien.  Även den svenska militärattachén Fredrik kom på besök och träffade oss. Senare kom också en pensionerad UN representant som var uppväxt i Debra Zeit, eller Bishofto som vi fortfarande säger. Vid 21.00 kom Gelabo med medhjälpare och körde oss till flygplatsen för hemresan.

Efter lunchrast var det dax att byta om och åka till Addis

Och nu är vi klara för avfärd

I väntan på att överste Asfaw Ayes kulle komma och visa vägen lät Brooks skoputsaren få jobb

Håkan lämnar oss på överstens gård

Verkligen flott hus som övertse Asfaw Ayelign bor i med fru.

och fin tomt med välskött gräsmatta

Ingången till huset  med giraffer på varje sida

Vardagsrummet

Julgran med julklappar på plats. Etiopien firar jul den 7 jan 2010. Ann fundrar
kanske på julen

Jag i diskusson med den äldsta av generalerna Abebe Woldemariam som kände Noa Ekvall

Bert diskutera med militärattachen Fredrik från Helsingborg

Servitören bredvid barskåpet som var en stor flaska i kamfer träde(camphot tree)

Daxs för lite Dorowott med mera

Christina tar av den goda tårtan och överste Asfaw Ayelign väntar på sin tur

Frun i huset serverar kaffe

Jag tycker som mina medresenärer att det sammantaget varit en mycket lyckad resa. Uppdelningen i tre delar med Addis, Bishofto och avslutande camp var extra lyckat. Negativt var alla tiggare i Addis som omringade bilarna vid rödljusen. Annat negativt var den otroligt dåliga toaletten i längan i Bishofto.  Man undrar också hur de tänker med alla påbörjade vägarbeten som aldrig verkar bli färdiga.  Samma sak är det med alla toaletter, de flesta var riktigt dåliga. Och sist men inte minst: ETT STORT TACK TILL BJÖRN OCH PIA SOM SÄKERT LAGT MYCKET TID PÅ DETTA OCH SÅ VART DET LYCKAT!

Hemväg med soluppgång från flygplansfönster

Kerstin har fått sin väska också

Och daxs att skiljas på Arlanda efter ett lyckat äventyr

Etiopienresan 2009 vecka 1

Etiopienresa 23 nov – 8 dec

23 nov: Vi samlades på Arlanda vid 18,00 för gemensam incheckning, Det var Björn och Pia Virving som är eldsjälarna bakom Bishoftobarnen under 50-talet, Inger och Bosse Franzon, Christina och Maria Eriksson, Björn och Bert Ejner, Anna Lena Jonsberg , Kerstin Nilsson och Birgitta Laséen. Dessutom träffade vi Håkan Pohlstrand som flög ned med samma plan för att reka lite till oss för andra veckan i campen och Lake Langano. Etiopian Airlines avgick i tid vid 20,00 för att via Rom ta oss till Addis Abeba.

Märstaborna Bosse och Inger Franzon samt jag själv på Arlanda

24 Nov: Efter c:a 10 timmar var vi framme i Addis. Etiopien ligger 2 timmar före oss och efter att ha fått väskorna blev vi mottagna av de tre från Air Force,General Abebe Woldemariam som också varit vice inrikesminister, General Techane Mesfin och överste Asfaw Aye. Gelebo som skulle transportera oss kom med en medhjälpare i var sin Toyotabuss med kraftigt takräcke för att kunna ta alla väskor.

Pia går igenom pappren och en av  Air Force generalen General Techane Mesfin

har tagit emot oss

Gelebo har anlitas tidigare av Björn och Pia och
skulle köra oss hela tiden i Addis samt till Bishofto. Vid 11,00 kom vi till det lilla hotellet Lido på Sudan Street centralt i Addis. Där var också Maggi Virving och Ann Berntsson som flygit från Köpenhamn och varit framme några timmar före oss. Efter att ha fått våra hotellrum på det familjevänliga hotellet åkte vi direkt på sight seeing och avlutades med besök på Nationalmuseet. Mat på dagen fick vi i utkanten i Top Wiew restaurangen som har haft fin utsikt över Addis men nu börjar det växa fram stora hus omkring restaurangen.  På kvällen var vi trötta och avslutade med middag på hotellet.

Incheckning i det familjevänliga Lido Hotell

Gelabo diskuterar med Bert och Björn Ejner

25 Nov: Frukost vid 8,00 efter en god och välbehövlig sömn. Efteråt var vi några stycken som gick ned på stan och tittade några timmar. En ficktjuv gick in framför oss och tog tag i min arm med klockan, antagligen för att stjäla eller såg till att vi tappade uppmärksamheten så att någon annan skulle ta något. Men inget mer hände.Vi var tillbaka för middag 11.30 och skulle sedan vara uppklädda och klara för avfärd till kyrkogården för minnesstunden av greve Carl Gustav von Rosen som skulle fyllt 100 år 29 aug 2009. Carl Gustav blev dödad vid en granatattack i huset han sov, i södra Etiopien vid gränsen mot Somalia.
Väl framme vid gravstenen som låg inklämd bland andra gravar och svår att hitta fick vi börja med att rengöra gravstenen och förbereda plats för alla blommor. Sveriges ambassadör Jens Odlander sade några inledande ord och sedan fick jag läsa en dikt som hette ” Jag har aldrig trott på döden” av Gustav Sandgren. Pia Virving talade sedan för familjen och Bishoftobarnen. Sedan var det den äldre generalerna från Air Force, Abebe Woldemariam som talade om Carl Gustavs betydelse för Air Force. Under tiden kom också Röda Korset med ungdomar snyggt klädda i västar med ett rött kors samt en representant. Även president Girma Wolde Giorgis hade skickat blommor till graven. Gravstenen blev helt täckt av alla blommorna. Maria avslutade med att också läsa en dikt. Vi småpratade sedan och jag gav en av generalerna en loggbok  för Dakotan som Noa Ekvall och Clas Smith flög ihop. Dessutom lämnade jag en skrivelse till Björn om B17 som jag hittat hemma.

Vackra blommor pryder hela gravstenen.

Efter minnestunden tog vi bussarna till parken vid Ghion Hotel och tog var sin öl med generalerna som också tagit sig dit. Tillbaka till hotellet för några timmars avslappning innan Gelabo kom och hämtade oss för avfärd till presidentpalatset där vi skulle äta middag med president Girma Wolde Giorgis, Etiopiens president Vi blev försenade tack vare en utdragen säkerhetskontroll. De kontrollerade bussarna om det var bomber under samt plockade kameror och mobiler ifrån oss. Då gick Björn i taket och även Bosse vägrade lämna ifrån sig kameran. Efter lite rabalder och ett telefon till svenska ambassadören som redan passerat blev dom flesta av oss insläppta med kameror och mobiler. Väl framme fick vi gå in i det tjusiga palatset som varit Haili Selasses palats när han regerade. Vi fick komma in och gå fram och hälsa på president Girma. Vi placerades ut i en försal där vi fick var sin drink och fck prata direkt med presidenten som även kunde några svenska ord.

President Girma Wolde Giorgis

Det visade sig att Girma hade bott i Kristineberg en period under 1942-1944 när han gick en trafikledarutbildning för flyget. Efter en halvtimme blev vi inledda och placerades ut i middagssalen. Björn hamnade på presidentens vänstra sida och vår ambassadör Jens Odlander på andra sidan. Själv fick jag en dam Tenbit Essayas, 27 år på min högra sida. Tenbit har varit med och gjort en film om personer som varit viktiga för Etiopiens utveckling, både Carl Gustav von Rosen och president Girma är med. Middagen bestod av 4-rätters med olika drycker till varje. Under desserten fick vi se filmen och sedan togs ett gruppfoto i försalen innan vi blev hämtade av Gelabo och hans medhjälpare. Vid huvudvakten kvitterades någon kvarvarande mobil och kamera ut. Jag lovade också att försöka skicka ett foto till damen som gjort filmen då de själva inte fick ta med kamera till middagen. Åter till hotellet efter en annorlunda dag för åtminstone för mig själv.

Björn diskuterar med president Girma

Gruppbild innan vi lämnade palatset

26 Nov: Frukost vid 8.30 och sedan ut på stan några timmar Vi började med att växla in pengar för resten av resan och vi blev hänvisade in på banken där det stod växling. Men icke, vi fick gå till nästa bank på andra sidan gatan där vi efter lite frågande kom rätt. Jag växlade även för Maggie och fick en jättetjock bunt  med bara gamla 50 birr sedlar för lite mer än 5000 birr som motsvarar 3000 Skr. SEdlarna luktade illa och man ville tvätta sig så fort som möjligt. Vi delade också ut matkuponger till några av tiggarna efter huvudgatan. Jag hade totalt 16 kuponger som jag köpt för 8 birr (= 5 Skr). Det finns ett matställe i centrum där de får lite mat i magen istället för att det går till något annat. ¨

Vad tänke elektrikern på när han drog ledningarna?

Det vimlade av dessa blåvita taxibussar som hade inropare som halvhängde
utanför bussen. Man kan åka en kort sträcka med andra passagerare.

På eftermiddagen åkte vi i en buss med Gelabo till Merkato som skall vara Afrikas största marknad. Enormt med stånd och gångar med allt från kryddor till byggmaterial och människor som bar enormt mycket på sina ryggar. En kvinna hängde på oss och skrek så att en polis kom och gick med. Han sade även åt oss att vi inte skulle gå i vissa skumma gångar. Polisen fick 10 birr som ersättning. Efter det åkte vi till RAS hotell och intog varsin öl. Sedan blev vi avsläppta på stan och gick i några gångar med småaffärer och köpte några presenter till barnen. På kvällen tog Gelamo oss till en Etiopisk restaurang som hade uppträdande och dans. Vi fick ett bord bredvid scenen. Lite väl hög ljudnivå men annars mycket bra uppträdande.

Gelabo och Björn på Merkato

Två kvinnor flätar korgar

Polisen gillande inte att bli fotograferad av mig

Vi väntar på en öl på uteservering på RAS hotell

27 Nov:  Frukost vid 8,00 och sedan gjorde vi oss klara för avfärd till Bishofto. Det var jättedåliga vägar i utkanten av Addis med sedan blev de bättre. Omkring 11.30 var vi framme i Bishofto och vi fick våra rum. Det blev lite strul då rummen inte räckte till alla. Det slutande med att Kerstin fick ligga på en madrass på golvet hos Maria och Christina och att Maggie hamnade hos Björn och Pia. Längan med enkelrum hade bara en gemensam toalett med dusch som fungerade när den ville. Vi åkte sedan ner till skolan och lämnade väskor med kläder och skolmaterial. Rektor Tiruneh Mengistu  visade oss de nya klassrummen men tyvärr var det en helgdag så det var inga elever på plats. Efteråt bjöd Tiruneh på mat i hans trädgård tillsammans med katt, tupp och hönor. Sedan gick vi tillbaka till hotellet. Kvällen avslutades med mat på officersmässen som låg 500 meter ifrån hotellet.

Vi provade skolbänkarna

I rektorns trädgård fick vi plats alla 14 samt några gäster i huset.

28 Nov: Frukosten i trädgården blev lite rörig. Vi fick inget mör och ingen juice, men en god omelett. Efter det tog besökte vi marknaden i Bishofto och köpte några presenter. Efter det tog vi en promenad nerför gatan till våra gamla hus. Det var Björn V, Björn och Bert Ejner, Maggie och jag. Jag fick gå in i vad jag trodde var vårt gamla hus Casa 2 och tog en bild med familjen.  Efteråt har jag förstått att det nog var fel hus. Casa 1 är antagligen rivet för att ge plats åt ett kommunalt hus och då skulle vårt hus var det första som är kvar. Sedan gick jag och Maggie en runda förbi dom andra husen och runt vid badplatsen. Tillbaka vid hotellet träffade vi på Björn och Bert som hade fått en riktig aha upplevelse i deras gamla hus Casa 5. Vid femtiden var vi bjudna på mat hos en kvinna som hjälper till hemma hos rektorn. Hon hade lite större så vi fick alla plats i vardagsrummet. Hela  hennes familj och rektorn var där. Vi bjöds på injerabröd och en massa smårätter inklusive Doro-wott . Kaffet gjordes från färska bönor som rostades. Vi fick sällskap tillbaka av rektorn före åtta eftersom det blir väldigt mörkt och lite osäkert att vara ute. Vi tog några groggar och då började faktiskt att regna . Kvällen avslutades under taket utanför mitt rum

En tjuvaktig get

Lite möbler. men ingen plats på flyget.

Man kanske skulle bli cykelhandlare i Bishofto?

29 Nov: Frukosten intogs idag med  Björn och Bert på officersmässen. Det blev te med papajajuice, bröd, smör och stekta ägg. Jag hade beställt stekt ägg på en sida men fick vändstekt. Typisk då han hade kontrollerat vår bokning men ändå gick det fel. Vid 11- tiden gick vi en ny runda till våra hus. Jag gick in igen och filmade huset Casa 2 utifrån då det inte var någon hemma enligt grannen från Casa 3. Sedan följde jag med Björn och de andra och vi gick förbi hus efter hus. Vi gick över gatan till Kerstins hus som var grannhuset till systrarna Erikssons hus. Det huset flyttade vi med 95% säkerhet in i efter Erikssons 1957. Jag gick in och blev insläppt på tomten och filmade lite. Vi fortsatte sedan förbi husen där Ejners, von Rosens, Nääs och Smith hade bott. Vi kom också till huset där Anna Lena och Birgitta hade bott. Ann tror sig hitta deras hus också som antagligen var tillbyggt. Badplatsen inspekterades och sedan gick vi in på gamla hotellområdet. Det kostade 4 birr per person att komma in. Det var ett fritidsområde med gungor och annat för barnen samt en servering där jag åt hamburgartallrik och öl. Några etiopier badade fast det är badförbud i Lake Hora. Det är en parasit som kallas bihartia som kommer in i kroppen och förstör den innifrån. Dagen avslutades med middag på officersmässen då vi andra bjöd Björn och Pia.

Vårt första hus Casa 2?

Björn V,  Björn o Bert Ejner skall gå vidare.

Utsikt över Lake Hora från gamla badplatsen

Nedgången till badplatsen. Vattennivån är omkring 4 meter högre nu än på 1950 talet

Pelikan och turistbåt ute på Lake Hora

30 Nov: Uppstigning 06.30 för att hinna lämna hotellrummen. Äta frukost på officersmässen och sedan ta oss till skolan när eleverna börjar på morgonen. Väl framme var eleverna uppställda i 3 ringar och sjöng och dansade runt med ett barn i ringen, som sedan pekade på någon annan som fick byta plats och var inuti ringen. En ring med mest flickor, en med mest pojkar och den tredje med småttingarna. Efter det ställde de upp på led och vi fick dela ut block och pennor till varje elev. Vi besökte sedan klassrummen och fick fråga lite om undervisningen och skolan. Mycket rörande att dom var så tacksamma och en del av dem kysste mina händer när vi lämnade skolan.

Ann och Maggie har sällskap av getter

En gruppbild innan vi lämnar Bishofto

Maggie vid sin plats i skolsalen

Och besök i ett annat klassrum

rektor Tiruneh tackar oss. Anna Lena på sin plats

Här ser man järnvägen som går genom Etiopien. Den ligger öde då alla tåg är trasiga och
det finns inte pengar till nya tåg.

Efter 1 vecka så lämnar vi Bishofta med Håkan Pohlstrand som nu har hämtat upp oss i tre jeepar.