Taipei 8-9 mars 2012 sista dagarna

Så var det dax för andra mässdagen. Tidig frukost igen och avfärd till tåget kvart över sju.
Det jag inte har nämt är att matsalen där de också har frukost är helt ombyggd sedan förra året med ny inredning.
Utbudet är också riktigt bra, då man kan få stekta ägg eller omelett med skinka. Enda som det är lite med är vår typ av ost. På mässan började vi igen med möte med Team Shimano. Varje kontor typ Amerika, Australien, Europa, Sydamerika, Singapore, Taiwan, Kina och Japan rapporterade synpunker från kunder första dagen. Mest diskuterat är våra sena leveranser, tack vare allt för stor orderingång under hösten och vintern. Kan man ha för mycket order?
Angenämt problem, men samtidigt inte kul för kunder som inte får hem cyklar i tid.
Planerade kundmöten till kl fyra, Skulle egentligen haft ett möte med Calle Fåglum med efterföljande middag, men han hade blivit smittad av barnen och åkt på en släng av influensan. Istället bestämde vi ett morgonmöte på fredagen. Passade på att åka hem till hotellet med Frank. På hotellet väntade jag in några av Holländarna. Hein och Pelle skulle träffa några kunder i centrum. Robert och jag hängde med i deras taxi och planerade att åka upp i 101.
Taxi chaffören hade dålig koll. Efter 5 minuters körning var vi utanför hotellet igen när han tvärvände och tillslut hittade rätt. Robert och jag gick någon kilometer till 101 i ett väder där regnet hängde i luften. Vi såg bara upp till halva 101 som är 510 meter högt, så det var ingen ide att åka upp. Robert gillar inhemsk mat så vi hittade ett litet ställe som hade Hot Pott. Den är en stålbalja som var avdelad i 2 delar, så vi blandade aldrig vår mat. Det var vatten eller buljong som kokades upp. Vi hade sedan i grönsaker, svamp och fisk som vi hade beställt. Man kan jämföra lite med det Japanska när man värmen upp en skål på bordet. Fast där blandar man maten och bara plockar upp. Vi avslutade med kaffe och taxi till hotellet. Där var Holländarna som hade haft en PRO-afton med deras leverantörer. Vi vart kvar i baren och delade en flaska vin på tre. Sedan kom högsta chefen Marc med eget glas vin och var med och diskuterade. Sedan beställde han in till alla en Japansk gul likör som var exklusiv. ( kommer ej ihåg namnet). Sedan vart det sängdaxs inför sista mässdagen och resan hem,
Åkte in till mässan så jag träffade Calle vid 10-tiden. Efter sista kundmötet vid halv fyra tog jag tåget tillbaka för att byta om lite på hotellet och invänta beställda och förbetalda taxin till flyget hem. Sammanfattar att resan och allt har gått mycket bra. Plumpen är min förkylning som idag sista dagen är helt ok.
Taiwan tjejerna ville ha en bild med Robert och mig utanför
Shimano rummet
Del av NPP rummet
Några design bike som fått pris. Elcykel från Flow
0ch en till
Några cyklister från Saxobank som plockade ut cyklar från ett rum.
Robert på gatan utanför 101
101 i disigt väder. Man ser inte toppvåningarna
Hot Pott maten som skulle ätas
Lite nudlar går alltid ned.
Svårare att få upp fisken som kokades i småbitar!
Och våran servitris
Utsikt från tåget. Någon park som passeras.
Hemma efter 19 timmar varav 12 var flygtid.
och till slut kom väskan.

Taipei 6-9 mars 2012 dag 2

Vaknade tidigt och när jag kollade klockan var den bara halv 2. När man väl somnar om och vaknar till väckningssignalen känns det otroligt tungt. Nåväl frukost på hotellet redan halv sju och avfärd till mässan med tåg
kvart över. Morgonmöte med Team Shimano och sedan vänta på första kunderna till våran produktpresentation som Shimano America ansvarar för. Pratade också med en japan som kallas WT som är säljansvarig för USA. Nämde att jag med son skall komma till Los Angeles i början av maj, och skall eventuellt nu hälsa på dem.
Efter mässan tog jag och Robert tåget tillbaka och avslutade dagen med en öl. Robert skulle ut och gå ocj jag valde att stanna kvar på hotellet eftersom jag fortfarande känner mig hängig. Upptäckte också att hotellets internet låg nere så det blev varken blogg, FB eller Worldfeud innan det vart sovdags.
Väntar på tåget första dagen till mässan. Frank och Arjan
från Shimano Europe
och Hein och Robert
Tektros nya skivbromsar fram för landsvägscykel
Samma cykel bak

Taipei 5-9 mars 2012

Då har jag lämnat ett grått och mulet Hong Kong och kommit till ett ännu gråare och regnigt Taipei.
Möttes av en skylt med namnet STEFAN EKWALL, och bilfärden tog över 1 timma. Det var mycket trafik kring Taipei.
Incheckningen på Grand Victoria tog tid. Först när de checkat in mig var det bara till den 7 mars, och de beklagade att jag måste försöka hitta ett annat hotell. Jag fick slå igång min data för att hitta bekräftelsen som en på Shimano har gjort. Åh, ni var inte incheckat förrän imorgon då de hittade min bokning. Den första hade de bara stryket ett annat namn och skrev mitt efter passet antar jag. Nåväl nu hade jag ingen bokning på måndagen istället. Tydligen har min ändring till den 5 mars istället för 6 mars inte nått fram. Det var ju meningen att Peter F och jag skulle varit i Hong Kong en dag till. Nåväl så hade de ledigt rum så allt blev ok efter en kvart - 20 minuter.Tog det lugn resten av dagen. Åt en risrätt med kött i på den Japanska restuarangen.
Dag 2
Vaknade redan vid 3-tiden och hade svårt att somna om. Gick väl tillslut eftersom jag vaknade halv åtta av mobilen. Frukost och sedan jobbade lite med datan innan jag gick iväg till ett shoppingcenter och tittade lite. Åt en Möven Pick glass ( som blev för stor), så lite senare vart det en Big Mac och vatten, ingen meny. Återigen tillbaks till hotellet och jobbade vidare. Jag har inte träffat några andra från Shimano ännu och på kvällningen gick ned och åt lite för mig själv. Antar att de andra gått iväg och ätit men eftersom jag fortfarande är hängig kan det vara skönt att bara vara för sig själv. Imorgon blir det tidig uppgång för avfärd till mässan.
Inkapslat bygge på väg till flygplatsen. Undra hur många meter väv det går åt?
Höghus samling. Typisk i Hong Kong där det bor mer människor än hela Sverige
Cathay Pacific, planet som skall ta mig till Taipei
Utanför entren till Grand Victoria. 4:e året på samma hotell
Tågbanan högt upp och några scouter som det vimlar av i Taipei.

Hongkong 2012

Då var det dax igen för långvägaresan till Tapei Bikeshow. Vi har gjorts så tidigare år att vi åker via Hongkong och gör ett stopp där. I år var det inte riktigt som det var planerat. Peter F och jag hade planerat att åka till Makau på måndagen 5 mars, men tyvärr kom Peters sjukdom tillbaka väldigt snabbt. Jag har bokat om så jag lämnar Hongkong på måndag och kommer till Tapei en dag tidigare. Flygresan gick bra. Lite irritation i halsen men annars ok. Tog en Minty pepparmint snaps på Helsingfors flygplats. Kom fram efter 10 timmars flygning. Tåg tåg från flygplatsen, ca 20 minuter till Kowloon station, sedan taxi till hotellet, The Kowloon Hotel http://www.harbour-plaza.com/theKowloon
Vilande 2 timmar innan jag tog mig upp till Skybaren på Sheraton hotel somm ligger 100 meter ifrån mitt hotell. Tyvärr var det inget bra väder denna gång, dis och dimma och regn i luften. Lazershowen i Hongkong kör de varje kväll strax efter 20,00. Det syns normalt bra från huvudön Hongkong och från Kowloon där jag är. Avslutet kvällen med en Surf o Turf på Outback grillhouse.
Vy över gatan utanför hotellet