Etiopien 2014 vecka 2

17 Nov
Frukost 7.30
Idag lämnar vi Bishofto kl 9. Bert och jag gav städtanterna 100 birr var och de blev glada. De gjorde verkligen ett bra jobb och var pigga och glada. Gelebo kom med Astrid strax före 9. Vi åkte igenom Bishofto och uppe i rondellen där de hade en stor propaganda affish med Nilendammen och Air Force.

Sista Papaya juicen

Nilendammen och Air Force

Vi åkte vägen förbi Air Force för att komma till den nya motorvägen som slutar lite före Addis. De hade även moderna betalstationer vid påfarten och avfarten till Addis.

Vi släppte av Astrid och besökte sedan ett hjälpföretag som hjälper prostituerade kvinnor att sy kläder och dukar m.m., så att de kan komma ifrån gatan och få ett bättre liv. Det är en svensk kvinna, Agneta som är med och driver detta. Köpte en julduk då det är svårt att köpa hem kläder. De driver även ett kafe där vi fikade innan vi lämnade den hårda Addis trafiken. Uppe i bergen stannade vi på Haili Gebreselassie Resort och åt mat. Flera europeer var där på träningsläger. höjden över havet är mer än 3000 m.

Efter 1 timma till i bil så kom vi fram till Sululta där vi kollade några hotell innan vi fastnade för ett trevligt ett med några hyddor som vi också kunde bo i. I min hydda saknades sittring och lock på toaletten, men tyckte det kunde vara kul att sova där. Ingen spolning och inget toapapper. Efter lite kvällsmat som var avslagen då flera hade problem med magarna gick vi till rummen. Jag hade sagt till om toaletten och om papper som skulle fixas. Istället erbjöd dom mig ett rum i huset. Eftersom det var kyligt också på kvällen så tog jag rummet.

18 Nov
Tidig frukost 6.30
Frukosten var enkel, bestod av 1 kopp te och vitt bröd med en halva avokado som pålägg. Vi försökte komma iväg vid 7-tiden. Mycket trafik och mycket folk ute och gick. Barnen i sina skoluniformer både gick och sprang. vi kom fram runt kl 9 till Debre Libanos där vi såg många fattiga efter vägen. Efter att ha betalat fick vi guidning genom ett nybyggt museum som handlade mycket om Haile Selassie med familj och o. präster och annat.

Museumet

Sedan besökte vi tempel kyrkan där man måste ta av sig skorna innan man gick in. Mycket fint. Vi fick även titta in där damerna låg och bad. En rolig iakttagelse, de låg och bad och hade mobiltelefon på golvet framför sig. Vet ej om de hade någon text eller ett kors som de titta på. Därefter gick Bert och Björn tillsammans Med chauffören Gelebo och Turineh ca 50 m upp till en grotta medans jag, Pia och Annika stannade vid templet. Mitt knä klarar inte brant klättring speciellt ned.

Vi såg istället en bil med kransar och sörjare. Det skulle bli en begravning. Mycket gråt kring bilen som även ökade när de kom med kistan från kyrkan in i bilen. Troligen var det en högt uppsatt man som gått bort. Därefter besökte vi ett hus där munkarna höll hus. Inga kvinnor fick komma in. Turineh hade med sig 50 tvålar som han gick och delade ut till dem som arbetade där och övriga han såg. Man skall tydligen ge något och han vart nöjd. När vi åkte därifrån stannade vi vid tiggare och Turineh gick runt och delade ut bananer samt 1 birr sedel till ca 50 st. 1 birr = ca 40 öre.
På toppen hittade vi en restaurang där de flesta av oss åt spagetti med tomatsås. Vi gick sedan ned på en knölig sig så att vi kom till den Portugisiska bron som är från 1500 talet. Under regnperioden är vatten flödet mycket kraftigt, nästan upp till valvet på bron.

Nu var vi färdiga och åkte tillbaka mot Addis Abeba. 1 timme innan gjorde vi stopp vid hotellet i Sululta. Ägarna hade bott i Sverige och pratade bra svenska. De bjöd på Ingera med böner,stark sås och ben från get. Efter det blev det kaffe ceremoni i ett speciellt hus.

Vi kom till RAS hotell strax före kl 6, och avslutade kvällen med lite soppa.

19 Nov
Frukost kl 8
Vi gick ut och tog oss först till posten för att köpa en Etiopisk kalender som är kul att ha. Fortsatte sedan att gå uppför Churchill road och sedan tillbaka till RAS Hotell. Eftermiddagen blev också lite shopping i samma område. Avslutning med middag på hotellet.

Kanonen Tjocka Berta

20 Nov
Frukost kl 8
Bert, Björn och jag gick till Hotell Lido som vi bodde i 2009. De håller på att byggs ett nytt hotell som är flera våningar högt. Enligt Bert o Björn har det inte hänt mycket sedan förra året. De hade sagt att det skulle öppnas 2013, men pengarna kanske har tagit slut. En butik hade öppnats i gatuplanet ut mot gatan- En KTM Mc butik i Addis!

Vi tog sedan en kopp kaffe nere vid Churchill Road. Innan vi gick tillbaka gick vi över gatan för att köpa halssmycken i silver. Lite trängsel vid parkeringen som var avspärrad. Bert lyfte upp snöret så jag kunde gå under. Då knuffade en kostymklädd man Björn och sedan satte han fram ett ben. Då kände Björn att någon var i hans högra ficka och tog 70 birr. Snabbt vände Björn sig om och tog ett riktigt stryptag på den som stod bredvid. Han blev rädd och släppte pengarna på marken. Åter till hotellet. Eftermiddagen var uppbokad med att först gå till Svenska abassaden för lunch med ambassadör Jan Sadek. Vi fick en liten visning av nedervåningen och en välkomstdricka. Sedan vart vi placerade i matsalen. Förrätten var en blomkålssoppa sedan en wook med räkor. Till efterrätt var det en utsökt cheescake. Vi hade ett trevligt samtal och Pia interjuvade Jan för Tenaestelin.

Vi fick sedan transport av kulturattachen till Universitetet där Astrid von Rosen hade ett uppskattat föredrag om familjen och Etiopien. Karl Gustav von Rosen har gjort mycket för Etiopien. Efteråt blev alla bjudna på kaffe och det vart småprat med andra Etiopier. En man som hette Brouke Gabrie kände väl igen mina föräldrar Majken och Noa. Han gillade Noas humor och hade övat engelska med Majken. Kul att det finns några kvar som kommer ihåg från 50-talet.

Kvällen avlutades på hotellet med middag och Astrid hade bjudit 2 etiopiska vänner på mat. De hade båda bott och bor i Stockholm. Jag fick Workafes bredvid mig och det visade dig att han jobbade för barnhemmet Awassa. Jag hade ju träffat honom i Stockholm i våras. Mycket trevligt samtal som också gav mig möjligheten att bo hos honom i Addis och besöka barnhemmet någon gång.

21 Nov
Frukost kl 8 och sonen fyller 37 år idag. Bert och jag tog oss till Etiopian Airways kontor för att bekräfta vår hemresa. mycket folk som köade men mitt SAS guldkort gav oss direktservice. Vakten till och med tog min könummer och ledde oss till en lucka för Star Alliance. Sedan gick vi och köpte några presenter innan vi tog oss tillbaka för lunch.

Kl 13.30 var det bokat för PLAN att hämta upp oss och besöka vårt fadderbarn Rediet.
Rediet är 11 år, har 20 minuters gångväg till skolan. hon vill bli doktor och gillar att springa, som många andra etiopier. Det var kul att träffa henne i deras hem med mamman och andra släktingar och vänner som kom och gick. De hade fint i samlingsrummet med soffor, hörnskåp och bokhylla med fint porslin. En liten TV fanns också. jag gav henne lite småpresenter som ritblock och pennor, hopprep för henne och långrep för flera, 5 förpackningar såpbubblor samt en Dalahäst. Hon vart glad och visade hur man hoppar hopprep och gjorde sedan en teckning till mig. vi vart bjudna på kaffeceremoni innan vi PLAN transporterade oss till RAS Hotell.

Vi avlutade kvällen med en middag och tog adjö av Astrid som hade hemresa på natten.
Nov 22
Frukost kl 8 sista dagen. Vi gick runt och shoppade det sista. Annika, Bert och jag tog också en eftermiddagsfika vid serveringen bredvid den stora lejon statyn.

Dax att lämna rummet och vänta på att Gelebo kommer och hämtar oss. Det var ett trevligt rum med ganska nyrenoverat badrum. Men VVS i Etiopien är det lite si och så med. Duschen såg bra ut men vattentrycket gjorde så att det bara gick att duscha med handduschen.

Gelebo kom redan vid halv sex och vi lämnade RAS hotell för att åka hem till Gelebo och äta en sista Etiopisk middag. Trevligt men familjen åt för sig.

Sedan blev vi skjutsade till flygplatsen för hemfärd till Arlanda. Vi hade tid på oss och allt gick bra. Planet vart en halvtimma sen iväg och vi landade tjugo i sju på morgonen. Så var det dax att säja adjö för en intressant och trevlig resa.