NUNSPETT 26 MAJ

Dagen började med att jag väcktes av ett kraftigt åskväder med regn och blåst. DEt är ju också våtran 36 åriga bröllopsdag. Sandras dopdag var den 25 men den blir ofta bortglömd. Väckning kvart i sju och frukost halv åtta.
Inga från Shimano Frankrike där så jag funderade på att gå till receptionen och se om jag kunde vå skjuts till stationen eller till Shimano. Då kom Derek från Shimano i Polen som skulle vara med på mötet. Han hade också med sig Peter som är finansansvarig, så jag kunde sedan åka med dem. Efter dagens möten och nedladdning av forecastreport blev jag skjutsad till hotellet av Kalle från Shimano Tyskland. Efter 15 minuter åkte vi ett gäng till Texas steakhouse i Eppe, c:a 20 minuter ifrån Nunspett. Där blev det New York steak till alla. Tur att jag inte tog någon förrätt då jag ändå lämnade lite av steken och halva inbakade potatisen.

Några statyer från receptionen

NUNSPETT 25 MAJ

Så var det dax för resa till Shimano i Holland igen. Dagen startade inte så bra då förkylningen jag dras med även satt igång problemet med vänster öga. Jag ser suddigt och får högt tryck som läkarna ser allvarligt på. Och mina droppar är för gamla och nästan slut, så jag kontaktade akuten på Akademiska och fick en jourtid inom en timma. Men jag fick vänta 2,5 timma innan doktorn ropade in mig och sedan blev det över en halvtimma med undersökning och förstoring av pupill som jag inte tycker om. Kom hem en timma innan taxin hämtade mig för färd till Arlanda. Flygresan gick bra och även tågen klaffade och hämtningen vid statíonen kom efter någon minut. Det är hotellet som har en så bra service.
Dagen avslutades med en öl på uteplatsen då det var varmt och skönt.

Infarten till hotellet där jag blev avsläppt av hotellets servicebuss.

och ingången till receptionen.

HELSINGFORS & HANGÖ

Dag 3. Efter att ha sovit en natt på Hotell Bonus Inn bredvid Vanda flygplats så började vi dagen på Jumbo Mega Center
endast 500 meter ifrån hotellet. Där han vi med att titta på cyklarna på Citymarket, Keskos butikskedja, Prisma som motsvarar våra COOP butiker samt Intersport som också ägs av Kesko. Mycket cyklar från Scott ser man i massmarket och Intersport Finland.

Utsikt från hotellfönstret dena strålande morgon.

Hotellingången när vi lämnar hotellet.

Koi vid hyrbilen som är en Toyota Corolla diesel denna gång. Men silver som Shimano önskar!

och Scottcyklar hos Prisma

och ännu fler hos Intersport.

Elcykel ifrån Solifer hos Prisma

och med 3 hastighetslägen på reglaget.

Koi bredvid ägaren till Ingmars Verkstad i Ekenäs som heter Tammisaari på finska.

och sedan njöt vi av kaffe med en jordgubbsbakelse på ett mysigt kaffe i Ekenäs.

Bakgården på kaffet.

Efter stoppet i Ekenäs vart det besök hos Helkama i Hangö, Träffade gamla VD i dörren när vi kom.
Lite komisk då även i Skeppshult ena ägaren mötes vi i dörren och även VD för Cycleurope stod vid ingången igår i Varberg. Efter möte med Markku om nya prover och några justeringar av några prover provade vi en ny elcykel, lika roligt bsom andra gånger vi provat elcyklar. Efter detta fick Koi en fabriksvisning och jag själv ett möte med nya VD om marknadsituationen samt förklaringen om ett företagsköp i Finland av Helkama Bica. Dagen avslutade vi med ett besök i Åbo eller Turku som det heter på finska. Butiken var Next Bike OY som drivs av Timo Hagström som var säljare och serviceansvarig i Hallman Sports Finland under fem år. Mycket trevlig butik med fina cyklar från Rossano och
Cube tillsammans med lite Tunturi. Avslut av dagen sedan på Spa hotel i Nådendal som Koi-san uppskattade.

VARBERG& SKEPPSHULT

Då var det dax igen att besöka några kunder. Denna gång har jag med med Shinya Koizumi, kallad Koi-san.
Koi har arbetat i Shimano Europe 3 år och har hand om Italienska marknaden som sale manager, samma som
jag är för Nordic. Dessutom har Koi har hand om alla prover som skall fram till våra kunder vilket jag tycker han gör  mycket bra. Eftersom Koi kan få åka tillbaka till Japan inom något år vill han besöka olika marknader och se hur det är i Europa och ta erfarenheter med sig för framtiden då de inte vet exakt vad de skall jobba med när de är i Japan igen.
Dag 1.Vi startade redan på måndagen med att besöka BIltema och COOP i Uppsala, därefter ett besök på vårt kontor. Nästa besök blev Leffes Cykel i Uppsala som hade riktigt mycket reparationer. Folk reparerar mer nu samt att det är lättare att sälja dyrare cyklar. Den så kallade krisen gör att istället för att satsa på ny bil så cyklar man mer och då lägger man också mer pengar på kvalitet. Cykelhuset i Uppplands Väsby som har nya större lokaler hade också fått mycket bättre snurr ån i gamla butiken. Sista stoppet blev Cykloteket där jag till slut bara kände igen Binny i verkstaden. Även de hade högtryck i verkstaden så vår butiker verkar nöjda. Lämnade sedan av Koi på hotell Sergel Plaza efter att ha visat vart Centralstation låg för flygtåget till Arlanda kommande dag.

Dag 2. Vi träffades i terminal 4 för flyg till Göteborg. Volovo V70 diesel hyrbil från Hertz och sedan bar det av direkt till Varberg där vi anlände 10,30 utanför Cycleurope. Avsikten med besöket var att stämma av nuvarnade produkter och prover för 2010. Träffade VD Robert i dörren och  sedan hela mgruppen med Ulrik moch Roger i spetsen som gick igenom nya cykelprover som nyss anlänt till Varberg.

Koi utanför CE Sweden i Varberg

Fabriksdelen med lager

Roger productmanager visar några nya prover

Roger visar lackerade ramar som är gjorda i en ny luktfri anläggning.

Besiktning av ram.

Bild från höglagret.

Färdigbyggda hjul.

Montering av cykel.

Cykel som drages ut i ett rum för slutförvaring innan leverans.

Ulrik Bengtsson produktansavrig för hela CE Nordic förklarar lite för oss.

CE bjöd sedan på mat och 1230 bar det sedan av till Skeppshult.
Kom till Skepphult 13,30 som planerat och hade möte med Peo och Håkan. Vi stämde av prover samt besökte verkstaden där Peo hade funderingar på några nya modeller. Efter detta blev det fabriksgenomgång då Koi inte varit här tidigare och att produktionen skiljer sig från Varberg.

Kontorshuset med orginal skylt.

och ingången.

Peo visar Koi cykelbroshyren medan Håkan tittar på.

Koi igen som lyssnar intresserat.

Diskusion ute på fabriken vid en rörbokningsmaskin.

Ifrån lackeringsavdelningen.

och en bild till.

och hejda för denna gång från receptionen.