Etiopien 2014 vecka 1

Flyget gick bra 8 tim utan förseningar.Vid ankomsten blev vi testade mot feber nu i Ebola tider. Det var Björn och Pia, Bert, Annika Smith och jag som möttes av
Gelebo på flygplatsen. Astrid, Birgitta och Dembo skulle stanna i Addis Abeba 2 dagar.Gelebo och vi fem åkte till RAS Hotell i Addis Abeba för att kolla upp att vår bokning från 18 nov är ok, vilket den var.

Efter en stökig bilresa med köer och dåliga vägar kom vi fram till vårt Bishofto och Air Force Office Hotell. Vi fick välja ut våra rum och det fanns inget fungerade vatten på dagen. Mitt rum är ok i gamla förläggningen där svenskarna bodde under 1950- talet.

Bilder på mitt rum i Air Force Office Hotell

Vi tog första ölen, och sedan kom f.d.rektor Tiruneh och åt med oss. Han fick sedan en gammal Nokia mobil av mig och blev riktigt glad.

Sedan besökte vi Officer Sport Club Hotell där vi fem beställde var sin kaffe Macchiato. Tyvärr var mjölken slut så det blev öl igen. Vandring på gatan till centrum och sedan tillbaks till vårt hotell för avslutning med Dorowot.
9 nov
frukost 8.30. Härlig Papaya juice. Vi hämtades av Tiruneh och gick till en fotbollsplan i närheten av vår skola, där var lagen uppställda och vi fick några röda rosor av dem. Pia arrangerade och vi delade ut tröjor från Viggbyholm IK. Vi fick sedan lite bröd, popcorn och kaffe emedan det spelades lite fotboll. Det fanns numera också tjejfotbollslag som vi supportrar.

Efter det tog vi oss hem till en familj som var nygifta. Kvinnan Almas har bott hos rektor Tiruneh
som stöttat henne. De fick nu bröllopspresenter av oss. Sedan gick vi hemåt och passerade deras hemgjorda TV antenn.
         Hemgjord TV antenn

10 nov
Frukost 8.00
 Hämtning av Tiruneh igen. Vi hämtade upp skolsaker och åkte till 2 nya skolor, Hora School som var mindre och hade 80 elever från 4- 8 år. En gammal f.d anställd på Air Force var också där och hjälpe de fattigaste eleverna. Vi delade ut ritblock,och pennor. Lärarna och rektor fick också material.
Sedan åkte vi till en större skola, Tule Dimtu school. Rektorn sade att det fanns 900 lärare i Bishofto i 24 skolor.
Eftermiddagsmat hos Tiruneh med de 6 sponsoreleverna som fick kläder av oss.

11 nov
Frukost 8.00
Vi gick sedan till vår skola och besökte samtidigt några av våra gamla hus. Pia och Bert åkte med Tiruneh och hämtade upp det sista materialen som skulle delas ut. Eleverna sjöng som vanligt och trängde sig fram få närkontakt med oss.

På kvällen blev det mat hos Mekdims familj och presentutdelning. Här skänkte jag en Iphone som vår dotter Sandra skänkt till oss.Gissa om hon blev glad!

Mekdim får sin Iphone

12 nov
frukost 8.00. Idag blev det Avoka
Idag gick vi runt bland husen med Birgitta som är dokumentärfilmare, frilans och mest för SVT.Vi fick först komma in där RAS Hotel har legat. Säkerhetsvakten frågade en högre chef och det gick bra. Av hotellet fanns det lite rester som del av uteplatsen. Nuvarande ägare av marken har planerat nytt hotell i flera år, men eftersom det är planerat för högt så får de inte tillstånd att bygga. Just nu byggs det en riktig mur runt området.
Nästa stopp blev inne på det kommunala området där hus nr 1 står kvar och är kontor. Där bodde Thergens.

Thergens hus nr 1       Vårat ombyggda hus nr 2.

Vårt hus nr 2 verkar vara tillbyggt, bredare och ny takprofil. Vi fick inte klart med tillstånd att filma så det blev bara några bilder - bild på Thergens hus nr 1. Sedan gick vi in på området där Berts hus låg. en liten hund som vaktade blev snabbt kompis med oss. Ingen var hemma så vi gick runt och kollade in den gamla poolen som vi badat i när vi bodde i Bishofto.

Gamla poolen som Berts pappa anlagt.

Undra om det var där jag kom under vatten första gången? Efter det gick vi till von Rosens hus med utebyggnaden som vi bodde i första tiden när vi kom till Bishofto. Nu var det Air Force musikorkester som bodde där och övade i von Rosens vardagsrum. Tillbaka till hotellet för lunch. Björn träffade en general från Air Force som skulle undersöka möjligheten för oss att få besöka Air Force och att Birgitta också skulle få filma. Tyvärr gick det inte att ordna på så kort tid, kanske nästa år om det anmäls i god tid.

Von Rosens hus med utehuset som vi har bott i.

Efter lunch gick vi tillbaka till husen och besökte nu Virvings hus. En ny mur och grind gjorde att vi måste banka på den och en kvinna kom och stängde snabbt då hon kunde inte engelska. Efter några minuter och nya bankningar kom sonen i huset och öppnade. Vi vart insläppta och kunde gå runt och kolla och Birgitta filmade. Björn, som sedan gick in själv med sonen i huset han bott i 10 år.

Nya muren vid Virvings hus.
Därefter gick vi till gamla badplatsen och tog oss en simtur i det gröna vattnet. Det var första gången jag badade i Hora sjön sedan 1958. Det var sedan skönt med en dusch i Berts rum då min varmvattenkran inte fungerar,står bara och droppar. Avslutning med mat på hotellet.

13 nov
frukost kl 8.00
Efter det kom Birgitta och Dembo med kameran till vårt hus, där jag blev intervjuvad om tiden i Etiopien och vad jag kände för återbesöket. Sedan var det Berts tur.

Vi var klara vid 11-tiden och gick in mot Centrum. Bert ville skaffa ett simkort till telefonen för att ringa här. Fick då reda på av Björn och Pia att det behövs både ett kort och kopia på passet. Det blev en snabbfotografering för bara 50 Birr, ca 20 kr för 4 kort. Sedan  blev de en kaffe Macchiato för 10 Birr för oss båda, 4 kr.

Mat, lite vila och sedan tog vi en öl och fixade iväg iväg några elektroniska vykort när vi hade bra kontakt på WiFi. Avslutning med mat på hotellet.

14 nov
Frukost 8.00
Halv tio gick vi till Centrum. Bert och Björn skulle köpa sim-kort på telefonbolaget. Kvinnan som tog emot oss sade att de var slut. Efter diskussioner hänvisade hon till en kvinna som hade hand om försäljning. inga problem- det fanns många kort där. Sedan letade Björn upp var veteranerna från Air Force höll till. De hade varit där tidigare och nybygget som de höll på med har stått still i flera år p.g.a brist på,pengar. Vi blev inbjudna till åldermannen och några till och diskuterade och visade våra kort. Bert hämtade också Birgitta och Dembo, så Birgitta kunde filma och interjuva lite grann. Några kände igen våran boy Bekele som fick jobb på fotolabbet när vi flyttade till Asmara 1958.

På väg till flygveteranerna     Kaffe och genomgång av bilder.

Sedan gick Bert och jag till banken och växlade in 300 USD vilket var komplicerat och tog minst en halvtimma. Resten av dagen tog vi det lugnt på vårt hotell. Turineh kom på ett snabb besök och levererade berberi till Pia och Annika. Vi beställde också för leverans på lördag. Vi tog sedan en gruppbild innan Birgitta och Dembo blev hämtade av Gelebo för transport till flyget hem. Mat på hotellet.

På trappan vid svenskmässen. Dembos mat sista dagen, en typ av Dorowot.

15 Nov
frukost kl 8.00
Vi gick idag längs våra gamla hus och gick sedan ned till Air Force Office Club nr 2, som ligger nere vid stranden av Hora sjön. Kaffe och en öl innan Björn, Bert och jag gick en bit bort längs med sjön och gick upp mot toppen, där det låg en mysig restaurant som tyvärr var uppbokad. Det skulle bli en bröllopsfest. Vi tog oss sedan tillbaka till Air Force Office Club 2 och åt mat, som för min del blev friterad fisk som var god.

Andra sidan av Hora sjön.  Restaurang som var uppbokat för ett bröllop

Tillbaka till vårt hotell för eftermiddagskaffe. på kvällen kom sedan Tiruneh, Mekdim, Almas med man och åt middag med oss, De höll på med mobilerna de fått av oss och Mekdim var fortfarande jättelycklig över sin Iphone.

16 Nov
frukost 8.00
Vi skulle gått ut i Bishofto halv tio, men då kommer Annika och hade problem med hennes resväska.
Koden gick ej och efter lite testande lyckas Björn få upp låset. Tydligen av knappen för kodningen kommit i fel läge och koden lite ändrad. Annika, Bert och jag tog sedan en promenad, medan Pia och Björn besökte en gammal Air Force man som är pappa till Tommy Fabricius. Intressant och gå vid butikerna och se vad de säljer. Allt från delar till klockor till stora färgade madrasser, kylskåp och TV apparater. Lunchen idag har vi med Astrid von Rosen, som är inbjuden av Pia. Resten av dagen tog vi det lugnt och avslutade sedan med