San Francisco-Carmel Maj 2012,dag 7

Dagen började med att vi fick frukostkuponger och beskrivning hur vi skulle gå till ett cafe ett kvarter bort. Det vart den första riktiga amerikanska frukosten med pannkaka, ägg och bacon. Sedan checkade vi ut och lämnade väskorna kvar och gick ned till Fishermans Wharf för att ta båten ur till Alcatraz. Vi hade köpt biljetter dagen innan till 11.30 båten, då alla tidigare redan var slutsålda. Under högsäsong är det 1 veckas förbokning. Båtturen tog c:a 30 minuter och vi kunde också se den berömda dimman som kommer och lägger sig över inloppet, så vi såg bara överdelen av Golden Gate bron. På Alcatraz vart vi mottagna med information och var man kunde gå och hämta hörlurar med inspelad guidning. Det var en mycket bra tur och en av höjdpunkterna på resan. Vi hoppade på en båt och var tillbaka vid piren vid två-tiden. Lite mat, hämta bilen och bagage, så var det dax att lämna den mysiga staden San Francisco.
Vi körde nu söderut och efter en halvtimme var vi inne på Road nr 1, som var riktigt mysig med fin utsikt över klippblock och några sandstränder. Vi gjorde 2 snabbare stopp  och tog lite bilder.Omkring Santa Cruz var det några sträckor som påminde om Sverige och vi tyckte också att den inte är så speciellt, så vi kan nog dra till Los Angeles redan nästa dag, onsdag.
Vi började leta ett motell i Carmel och såg en skylt om Carmel of the Sea, så vi åkte ned till havet och tittade. Vi upptäckte en riktigt mysig liten stad som är tillhåll för mycket konstnärer och även artister. Vi passade på att fråga priser för övernattning på ett hotell på tillbakavägen som såg riktigt mysigt och fint ut. Det visade sig att vi fick ett dubbelrum för 140 USD med frukost, fri parkering och internet, så vi tvekade inte. Ett bra  motell med frukost har vi betalet 120USD, så 20 extra USD  var det verkligen värt, Stort fint rum och i badrummet var handdukar och början på toapappret vikta som solfjädrar. Efter dushning och lite relax gick vi en sväng och tittade i några butiker som fortfarande var öppna. Vi avslutade kvällen med att äta Italienskt med första glaset rödvin på resan.
Frukost vid Pats cafe
Äkta amerikansk frukost med pannkaka,ägg och bacon. Gott!
San Remo:s firmabil
På väg uy mot Alcatraz
Den berömda dimman som lagt sig över Golden Gate bron. Ser bara toppen av bron.
Sällskap av en större fiskmås som bara hade ett ben. Den följde båten på låg höjd, om någon skulle ha lite
mat att kasta i sjön.
Information om Alcatraz och var vi kunde hämta ut guide via hörselsnäckor.
Övervakningstornet
Ful fisk bakom galler
Korridor med celler
På väg Road nr 1
Blåste och gick vågor
Denna minnestavla var det enda som var kvar av ett hotell som aldrig hade några gäster.
Familjen Coubern väntade på järnvägen som aldrig blev färdig och fick skydda hotellet mot arga invånare i
staden. Först vart det skadat av jordbävningen 1906, sedan nedbränt. Fick sedan lämna plats för Road nr 1.
Innergården på Normandy Inn. Vi bodde i högerhörnet.