Kalifornien Maj 2012

Då var det dax för resan till Kalifornien med sonen Nicklas, som vi började att planera och boka i juni 2011. Tisdag 1 maj var det daxs och Nicklas kom med en taxi och plockade upp mig före kl. åtta. Vi var varnade att man måste vara minst 2 timmar innan på Arlanda för alla kontroller. Jag blev själv förvånad hur lätt o smidigt allt gick. Vi försökte också med upgradering och jag fick ta lite av mina poäng så blev både jag och Nicklas uppgraderade till Economy Extra, fast det skulle inte gått att göra det på Nicklas biljett. Flyget gick i tid 10.20 och efter 8 timmar var vi framme i Chicago, där allt bagage måste checkas ut och sedan in på Uniteds Airlines inrikes flyg till LA. Nicklas fick också ett nytt boardingpass då det inte gick från Arlanda på hans biljett. Dax för den omtalade säkerhetskontrollen som inte heller var något problem. Foto och flera fingeravtryck sedan var det klart. Vi fick vänta i 2,5 timmar och tog oss till Uniteds Club, där jag kom in med mitt SAS guldkort till lite smått att äta och dricka och framförallt Internetuppkoppling. Vi landade i LA  18.10 och när vi fått vårt bagage tog vi oss till Crown Plaza Air port hotel med taxi. Chauffören upplyste oss om att det kostade 19 dollar och att vi kunde gå och ta gratis hotellbuss till vårt hotell. Vi tog ändå taxi och tänkte på de stackars turister som kommer till Arlanda och blir lurade direkt. En pizza på hotellet och sedan god natt omkring nio. Då hade vi varit igång 22 timmar.
Tidig vakning första gången jag vaknade var klockan 01.30 och det kändes som morgon. Nytt försök att sova och vi gick sedan upp omkring halv sju och gjorde oss klara för frukosten. Dyra frukostar och inte mycket, speciellt inget pålägg till rostade brödet. Marmelad på bordet och jag frågade efter ost och fick 2 skivor cheddar. Bra med frukt däremot som ju är nyttigt. Utcheckning och vi tog nu hotelbussen till flygplatsen för att hämta upp hyrbilen på Avis. Kvinnan pratade snabbt och otydligt om alla extra kostnader och uppgraderingar. Bilen vi hade bokat ville hon inte vi skulle ha för den var inte bra med bagaget. Tillslut blev det en fin svart Lincoln MXT. 10 dollar extra per dag mot 30 som hon först skulle ha. SAS guldkortet hjälpte igen!
Nu åkte vi först till motellet vi skulle sova på andra natten, för att kunna lämna in bagaget och det var inga problem. Nästa som var planerat var Universial Studios som ligger i norra Hollywood. Efter 45 minuter var vi framme vid Universals stora parkering där man kunde välja att stå nära och betala några dollar mer. Det gjorde vi och gick sedan in i området och tog oss en hamburgare innan vi löste entre till parken. Väl där gick vi genom parken till startplatsen för rundturen med vagnar. Ganska långa köer men det gick snabbt. Bästa attraktionen är nog King kong, då man också använder 3D glasögon för bättre upplevelse. Sedan var det från äldre filmer som Hitchcooks Psycho, Hajen och några till. Ett strort kraschat flygplan passerades också. Efter rundturen planerade vi en attraktion med tekniska filmeffekter men typiskt nog hade de tekniska problem så de visste inte när det skulle komma igång.
Nicklas vid entren
och Stefan
Vi tog oss ur parken och åkte ned till strippen i Hollywood. Gick längs Hollywood Blvd och fick erbjudande att åka med på rundtur till very special price, only for you! Det som skulle kosta 35 USD blev 15 USD var. En orsak var det dåliga vädret, mulet och kyligt, speciellt i den öppna bilen vi satt. Turen blev på 2 timmar med besök av kända filmplatser och rundtur till de flesta stora stjärnornas hus. Efteråt var det svårt att komma ihåg alla. Dagen avslutades med att vi åkte ned till stranden vid Venice Beach för att äta. Vi hittade en trevlig Italiensk restaurang där det spelades och kyparna gick runt och skålade vid alla borden. Kul. Tillbaka till vårt Super8 motell där vi somnade snabbt.
Känns det igen! Från Pretty Women'
Avtryck av rockstjärnors händer, här Kiss.