Kalifornien Maj 2012, dag 2-3

Vaknade tidigt och skrev i bloggen för första dagen. Vi intog sedan frukost på vårt trevliga motell Super8, där både frukost och internet var med i priset. Efter utcheckning tog vi oss ned till Venice Beach i dagsljus. Där ser man människor som äre ute och motionerar, går med hundar och de som vaknar upp för dagen. Några grabbar höll på med skateboard i en fin skatepark i betong. Mina tankar går lite extra till Skateboard och Venice Beach då mycket av skateboardens ursprung kommer härifrån och att vår firma TWS var den den första som var med på skateboardvågen nr 2 i mitten av 80-talet. Utan den hade jag nog inte fått den position i livet jag har idag! Nicklas och jag konstaterade att många lever ett avspänt liv här, men inget som skulle passa oss. Det är kul att ta in av atmosfären.  På vägen därifrån gjorde vi ett stopp i en stor biltillbehörsaffär. Nicklas ville bli lite inspererad och jämförde också med ABH. Nästa stopp som är åt samma håll som Las Vegas var en jättestor motocrossbutik, Chapparal som var ett mål Nicklas hade resan. Den låg i San Bernadino som var i utkanten av LA. Tog ändå över 1 timma i bil för att komma dit. Butikens golvyta var som en ICA Maxi butik Rena drömmen för crossintresserade att gå runt där och köpa prylar. Det första språk vi hörde var andra svenskar som var där. På den timma vi var där var det nog 15-20 svenskar. Det var den enda språk förrutom amerikanska som vi hörde.
Sedan åt vi en hamburgare igen och började resan genom berg och ökenlandskap till Las Vegas dit vi kom fram vid 5-tiden efter c:a 4 timmar från crossaffären. GPS:n var inställd på norra Las Vegas Blvd så vi missade att svänga av så vi passerade alla hotellen och köra tillbaka längs strippen. Det vart ju en imponeranade start av Vegas. Mindre imponerande var ankomsten till hotellet med 4 olika filer och vi var virriga då vi inte visste hur man skulle göra med bagaget. Man fick stå i en fil så kom de och tog bilen sedan bagaget var urtaget. Vi valde att själva ta med vårt bagage istället för att hotellpersonal står med det tills man fått sitt rum. Incheckningen var en jättelång kö som det tog en 20 -30 minuter att stå i. Sedan började nästa problem, ingen bokning enligt hotellet. Kvinnan ringde runt och de kollade mitt bokningsnummer. Nervöst.hur gör vi nu om vi inte får rum. Till slut fick vi ett rum och att vi skulle kontakta vår reseagent i Sverige. Det är säkert helt andra priser nu här på plats. Efter att ha fått rummet på våning 11 i Luxus pyramiden konstaterade vi att det inte heller finns trådlöst internet på rummet, bara med kabel så jag kan använda datan för bloggen och kolla på nätet.( inget WF). Vi åt på en Tacos resturang in en av hotellets 20-tal matställen. Det finns minst 5 Starbruck Cafe och ett Mc Donalds! Sedan var klockan halv elva och Nicklas somnade snabbt. Vi tog sedan en promenad till grannhotellet Mandalin Bay dör de har ett hajrev i bottenplan. Tyvärr stängde de kl. åtta på kvällen så vi fick gå tillbaka. Jag tog tid att från hajrevets entre till man lämnar hotellet tog det 11 minuter att gå! Jagskrev på bloggen en timma innan klockan var halv nio i Sverige så jag kunde ringa Mr Jet kundservice. Fick säkert vänta 30 minuter innan jag kom fram. De hade min bokning och allt skall vara ok, så tjejen skulle ringa hotellet och återkomma till mig direkt. Jag han somna med telefonen bredvid mig och väcktes efter någon timma gissar jag. Allt skulle vara ok nu enligt henne.
Andra dagen tog vi sen frukost och skulle gå ut vid 11-tiden. Först går jag till incheckningsdiskarna och försöker få tag i någon. De hänvisar runt och att jag skall köa nu i utcheckningskön bara för att stämma av att vår bokning är ok nu! Jag går fram till en stängd incheckning där det sitter en kvinna som frågar vad hon kan hjälpa till med. Förklarar för henne och hon kollar i datorn, och fortfarande inte klart. Hon kontaktar en manager på telefon och de har fått något på svenska men vill ha info påengelsa från agenten. Nu är klockan omkring sex i Sverige och stängt. Får ringa istället en jour som pratar engelska. de hittar också mitt ärende och kontaktar hotellet medan jag får vänta. Efter c:a 10 minuter bekräftar de att det skall vara ok, men jag har fortfarande inte fått något mail med ok, även inget svar från hotellet som jag också mailat. Få se hur det slutar! Vi tillbringade dagen med att gå igenom många av hotellen och imponeras av alla byggnader och shower som marknadsföres. Väldigt många också som är utklädda och gör olika uppträdanden om de får någon dollar. Dagens bästa var mannen med en skylt: Jag behöver pengar till mat, men är för ful att prostituera mig! Vi var tillbaka på vårt hotell riktigt trötta i benen omkring kl. fem. Vilade och bött om lite innan vi tog en Tram, en spårvagn 10-15 m över markplan som går mellan några hotell. Då behövde vi inte gå så långt för att komma till Harley Davidsen Cafe där vi avslutade kvällen med en stek o potatis. Vi fick sallad till som förrätt och hade beställt in en Nachos som starter. Det blev mycket mat, hade räckt med bara förrätten och salladen. Så vi lämnade lite och fick gå lite igen tillbaka till hotellet. Isäng runt halv tolv.
Vaknade tidigt och skrev i bloggen för första gången. Vi intog sedan frukost på vårt trevliga motell Super8, där både frukost och internet var med i priset. Efter utcheckning tog vi oss ned till Venice Beach i dagsljus. Där ser man människor som är ute och motionerar, går med hundar och de som vaknar upp för dagen. Några grabbar höll på med skateboard i en fin skatepark i betong. Mina tankar går lite extra till Skateboard och Venice Beach då mycket av skateboardens ursprung kommer härifrån och att vår firma TWS var den första som var med på skateboardvåg nr 2 i mitten av 80-talet. Utan den hade jag nog inte fått den position i livet jag har idag! Nicklas och jag konstaterade att många lever ett avspänt liv här, men det är inget som skulle passa oss. Det är kul att ta in atmosfären.
Målning på en hel husvägg vid Venice Beach
På vägen därifrån gjorde vi ett stopp i en stor biltillbehörsaffär. Nicklas ville bli lite inspirerad och jämförde också med ABH. Nästa stopp på väg mot Las Vegas var en jättestor motocrossbutik, Chapparal som var ett mål Nicklas hade på resan. Den låg i San Bernadino som är i utkanten av LA. Det tog ändå över 1 timma i bil för att komma dit. Butikens golvyta var som en ICA Maxi butik Rena drömmen för crossintresserade att gå runt där och köpa prylar. Det första språk vi hörde var andra svenskar som var där. På den timman vi var där var det nog 15-20 andra svenskar där. Det var den enda språk förrutom amerikanska som vi hörde.
AutoZone biltillbehörsbutik
Sedan åt vi en hamburgare igen och började resan genom berg och ökenlandskap, mot Las Vegas! Vi kom fram vid 5-tiden efter c:a 4 timmars resa från crossaffären. GPS:n var inställd på norra Las Vegas Blvd så vi missade att svänga av, så vi passerade alla hotellen och fick köra tillbaka längs strippen. Det blev ju en imponeranade start av Vegas. Mindre imponerande var ankomsten till hotellet med 4 olika filer och vi var virriga då vi inte visste hur man skulle göra med bagaget. Man fick stå i en fil så kom de och tog bilen efter att bagaget var urtaget. Vi valde att själva ta med vårt bagage istället för att hotellpersonal står med det tills man fått sitt rum. Till incheckningen var det jättelång kö som det tog en 20 -30 minuter att stå i. Sedan började nästa problem, do, hittade inte min bokning. Kvinnan ringde runt och de kollade mitt bokningsnummer. Nervöst. Hur gör vi nu om vi inte får rum. Till slut fick vi ett rum och blev ombedda att kontakta vår reseagent i Sverige. Det är säkert helt andra priser nu här på plats. Efter att ha fått rummet på våning 11 i Luxus pyramiden konstaterade vi att det inte heller finns trådlöst internet på rummet, bara med kabel så jag kan använda datan för bloggen och kolla på nätet.(inget WF alltså). Vi åt på en Tacos restaurang, en av hotellets 20-tal matställen. Det finns minst 5 Starbruck Cafe och ett Mc Donalds!
Vi tog sedan en promenad till grannhotellet Mandalin Bay där de har ett akvarium med hajar i bottenplanet. Tyvärr stängde de kl. åtta på kvällen så vi fick gå tillbaka. Jag tog tid att från hajrevets entre till man lämnar hotellet och det tog det 11 minuter att gå! Sedan var klockan halv elva och Nicklas somnade snabbt.  Jag skrev på bloggen en timma innan klockan var halv nio i Sverige så jag kunde ringa Mr Jet kundservice. Fick säkert vänta 30 minuter innan jag kom fram. De hade min bokning och allt skall vara ok, så tjejen skulle ringa hotellet och återkomma till mig direkt. Jag hann somna med telefonen bredvid mig och väcktes efter någon timma gissar jag. Allt skulle vara ok nu enligt henne.
Andra dagen tog vi sen frukost och skulle gå ut vid 11-tiden. Först går jag till incheckningsdiskarna och försöker få tag i någon. De hänvisar till utcheckningskön där jag får köa bara för att stämma av att vår bokning är ok nu! Jag går fram till en stängd incheckning där det sitter en kvinna som frågar vad hon kan hjälpa till med. Förklarar för henne och hon kollar i datorn, men det är fortfarande inte klart. Hon kontaktar en manager på telefon och får besked att dom fått något på svenska men vill ha info på engelsa från agenten. Nu är klockan omkring sex i Sverige och då är det förståss stängt. Jag får ringa en jour i stället där dom pratar engelska. De hittar också mitt ärende och kontaktar hotellet medan jag får vänta. Efter c:a 10 minuter bekräftar de att det skall vara ok, men jag har fortfarande inte fått något mail med att det är ok, inte heller något svar från hotellet som jag också mailat. Få se hur det slutar! Vi tillbringade dagen med att gå igenom många av hotellen och imponeras av alla byggnader och shower som marknadsförs. Väldigt många också som är utklädda och gör olika uppträdanden om de får någon dollar. Dagens bästa var mannen med en skylt: Jag behöver pengar till mat, men är för ful att prostituera mig! Vi var tillbaka på vårt hotell riktigt trötta i benen omkring kl. fem. Vilade och bytte om lite innan vi tog en Tram, en spårvagn 10-15 m över markplan som går mellan några hotell. Då behövde vi inte gå så långt för att komma till Harley Davidsen Cafe där vi avslutade kvällen med en stek o potatis. Vi fick sallad till som förrätt och hade beställt in en Nachos som starter. Det blev mycket mat, hade räckt med bara förrätten och salladen. Så vi lämnade lite och fick gå lite igen tillbaka till hotellet. Vi kom i säng runt halv tolv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0